Lotnisko Bydgoszcz-Toruń?

Zdjęcie do artykułu: Lotnisko Bydgoszcz-Toruń?

Czy toruńscy radni zgodzą się na przekazanie z kasy miasta prawie 5 mln zł na rzecz Portu Lotniczego Bydgoszcz? Przekonamy się w przyszłym tygodniu.

Miasto zamierza wnieść do spółki Port Lotniczy Bydgoszcz S.A. z siedzibą w Białych Błotach wkład pieniężny w wysokości 4 989 690. Liczba posiadanych przez Toruń akcji wzrosłaby do 111 792 o łącznej wartości 5 030 640, co dałoby 5,0407% udziału w porcie. W tej chwili posiadamy 0,0432 % udziałów.

W nazwie portu ma zostać umieszczony napis „Toruń” oraz zgodnie z zapisami statutu GMT będzie miała prawo do powołania jednego członka do rady nadzorczej (uprawnienie takie przysługuje akcjonariuszom posiadających od 5 do 15% akcji).

Propozycja rozszerzenia nazwy na „Port Lotniczy Bydgoszcz - Toruń SA” podyktowana jest zwiększeniem rozpoznawalności marki portu zarówno na poziomie województwa kujawsko-pomorskiego, Polski, jak i w zakresie międzynarodowym.

- Bydgoszcz oraz Toruń to dwa główne ośrodki gospodarcze i turystyczno–kulturalne w regionie, które uzupełniają się i tworzą jego filary mówi Zbigniew Fiderewicz, zastępca prezydenta Torunia. - Dodanie w nazwie portu napisu „Toruń”, które, jako miasto wpisane jest na listę UNESCO, ma ogromną rozpoznawalność w kraju i za granicą, wpływać powinno na pozytywny odbiór regionu, a tym samym na pozyskiwanie nowych pasażerów, turystów, czy inwestorów.

- 19 lipca będzie zgromadzenie akcjonariuszy w tej spółce i jeżeli wyrażą wolę zmiany nazwy portu lotniczego, to 21 lipca nasza Rada Miasta będzie debatowała nad tym projektem - mówi Magdalena Flisykowska-Kacprowicz, skarbnik miasta. – Istnieje możliwość, że jeżeli nie będzie zgody akcjonariuszy na zmianę nazwy portu lotniczego, to ewentualnie możemy wycofać projekt uchwały z obrad.

Spółka Port Lotniczy Bydgoszcz S.A. powstała w 1995 r. Kapitał akcyjny Spółki na dzień 31 grudnia 2015 roku wynosił 94.810.005 zł i dzielił się na 2.106.889 akcji o wartości nominalnej 45 zł każda. Największymi akcjonariuszami spółki na dzień 31.12.2015 r. byli: Województwo Kujawsko-Pomorskie (70,5%), Gmina Bydgoszcz (22,6%), P.P. Porty Lotnicze (5,9%). Udział Gminy Miasta Toruń w spółce na koniec 2015 r. wynosił 0,04%.

Port Lotniczy Bydgoszcz ma charakter międzynarodowy. W 2015 r. liczba odprawionych pasażerów wyniosła 341 tys. osób (w 2014 r. było to 289 tys. osób, w 2013 r. 344 tys. osób), co oznacza wzrost o 18% w stosunku do roku 2014.

W ramach lotów regularnych odprawiono 296 tys. osób, które głównie korzystały z usług niskokosztowego przewoźnika Ryanair. Międzynarodowe loty regularne wykonywane były w 2015 r. do: Birmingham, Dublina, Duesseldorfu-Weeze, Glasgow, Londynu Stansted (przewoźnik Ryanair) oraz do Frankfurtu (przewoźnik Lufthansa). Krajowe loty regularne odbywały się na trasie Bydgoszcz–Warszawa–Bydgoszcz w miesiącach styczeń-marzec (przewoźnik PLL LOT) oraz Bydgoszcz–Kraków–Bydgoszcz
w miesiącach czerwiec-wrzesień (przewoźnik Sprint Air).

Międzynarodowe loty czarterowe w 2015 r. obejmowały wyloty do: Burgas w Bułgarii, Dubrownik w Chorwacji, Heraklion, Rodos, Zakhyntos, wyspa Kos w Grecji, Antalya w Turcji.

Spółka na bieżąco realizuje inwestycje związane z infrastruktura lotniska. W latach 2014-2015 r. przeprowadzono remont dróg kołowania oraz płaszczyzn postojowych, remont systemu odwodnienia drogi startowej i dróg kołowania oraz remont nawierzchni dróg technicznych PLB S.A. Wykonano także remontu systemu elektroenergetycznego lotniska oraz zmodernizowano system łączności lotniska. Kontynuowano prace związane z dostawą i instalacją systemu monitoringu lotniska. Zamontowano także nowy system informacji wizualnej oraz wiatę przed salą odlotów. Rozpoczęto przygotowania do kolejnych zadań: rozbudowa budynku terminala pasażerskiego, dostawa i uruchomienie Automatycznego Systemu Pomiaru Parametrów Meteorologicznych, nowy system parkingowy.

Zgodnie z planami rozwoju Spółki Zarząd planuje zwiększać rokrocznie liczbę lotów regularnych, kontynuować rozwój połączeń czarterowych, kontynuować rozwój działalności Cargo oraz maksymalizować przychody z działalności pozalotniskowej. Plan generalny dla spółki na lata 2014-2034 został przyjęty 28 sierpnia 2014 r.

Przewiduje się zwiększenie ruchu lotniczego w PLB z uwagi na realizowanie na terenie Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 obiektu spełniającego funkcję malarni samolotów pasażerskich (pierwszej w Polsce certyfikowanej malarni).

Zarząd Spółki PLB S.A. zwrócił się z wnioskiem o dokapitalizowanie Spółki przez Gminę Miasta Toruń. Po negocjacjachustalono, iż Toruń obejmie akcje spółki za kwotę ok. 5 mln zł, co spowoduje, że stanie się czwartym co do wielkości udziału akcjonariuszem PLB S.A. Udział Gminy Miasta Toruń w kapitale Spółki wzrośnie do poziomu ok. 5%.

Przekazane środki zostałyby przeznaczone na cele wskazane w Komunikacie Komisji Europejskiej w przedmiocie Wytycznych dotyczących pomocy państwa na rzecz portów lotniczych i przedsiębiorstw lotniczych (2014/C 99/03), tj. na inwestycje w infrastrukturę lotniskową zapewniające transport i dostępność regionu lub też na pomoc operacyjną. W przypadku pomocy operacyjnej spółka powinna przedstawić plan biznesowy zapewniający pełne pokrycie kosztów operacyjnych w perspektywie do roku 2024, a uwolnione dzięki wsparciu finansowemu miasta Toruń środki własne przeznaczyć na cele inwestycyjne.

Zarząd Spółki planuje przeznaczyć środki na sfinansowanie przebudowy i rozbudowy terminala Portu.

Przewidziano skierowanie propozycji objęcia akcji wyłącznie do akcjonariusza Gminy Miasta Toruń (podwyższenie kapitału zakładowego o kwotę 4 989 690 zł) lub jeżeli taka będzie wola akcjonariuszy spółki skierowanie emisji do wszystkich akcjonariuszy (podwyższenie kapitału zakładowego o kwotę nie mniejsza niż 4 989 690 zł i nie większą niż 7 293 060 zł).

Po dokapitalizowaniu wyłącznie przez GMT kapitał akcyjny Spółki wynosić będzie 99 799 695 zł (2 217 771 akcji o wartości nominalnej 45 zł).